Arbetsmetod i Malmö: Hur får man 27 000 medarbetare i 13 olika förvaltningar att resa i tjänsten på ett hållbart, säkert och kostnadseffektivt sätt? Malmö angrep frågan brett när de tog fram en ny resepolicy. Förankring och kommunikation har genomsyrat arbetet. Numera ersätts inga resor kortare än fem kilometer i privat bil och för resor mellan Malmö och Stockholm gäller tåg. Och det är inte bara en resepolicy utan lika mycket en mötespolicy.
Gör en grundlig analys av verksamheten och låt den processen ta tid. Hur ser resvanorna ut på olika avdelningar? Vilka reser i tjänsten? Vilken typ av resor är vanligast? Hur används tjänstefordonen, hur ser resmönstren ut? Vi hade en ambitiös resepolicy sedan tidigare, en viktig fråga inledningsvis var också att ta reda på varför den inte följdes.
Det är viktigt att få med så många perspektiv som möjligt då Malmö är en stor kommun. Vår breda projektgrupp med medarbetare från HR- och ekonomiavdelningarna på stadskontoret och från miljö- respektive serviceförvaltningen var nödvändig för att komma fram till något som fungerar.
Miljöförvaltningen var starkt drivande med kunskap om klimat och resande. Serviceförvaltningen kunde avgöra vad som är möjligt för oss att genomföra då de har många i sin organisation som kör olika typer av fordon och har beredskap olika tider på dygnet. Stadskontoret har tagit hand om relationer mellan olika förvaltningar, de avtalsmässiga delarna och stämt av med politiken.
Detta arbete handlar om att förändra kulturen kring hur vi ser på tjänsteresor. I Malmö ser vi tecken på att vi har kommit en bra bit på vägen.
Parallellt med resepolicyn fattades beslut om att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. De första upphandlingar är gjorda och över 2 000 cyklar har beställts varav en stor andel är lådcyklar. Det har utvecklats ett nytt sätt att resa även till och från arbetet där lådcykeln ersätter bilen för att köra barn och varor.
”Det är viktigt att arbetet får ta tid. Vi har verkligen vridit och vänt på olika skrivningar och funderat kring hur saker kan tolkas. Det har varit många lärorika diskussioner. Och vi var nöjda när vi väl landade i vad vi skulle lägga fram för förslag.”
Ann Peter, Travel manager, Malmö stad
"Kännedomen om Malmös tidigare policy var låg och det ville vi verkligen förändra. Det behövs kreativ kommunikation för att nå ut och skapa förståelse."
Ann Peter, Travel manager, Malmö stad
Tre snabba
Här finns verktyg som använts för att genomföra arbetsmetoden.