Arbetsmetod i Eslöv och Höör: Av all mat som produceras hamnar en tredjedel i soporna. Eslöv och Höör har arbetat i flera år för att minska matsvinnet inom förskolan och skolan. De senaste åren har tallrikssvinnet stått i fokus och ett konsekvens- och belöningssystem har tagits fram.
Arbetet i skolan måste anpassas efter de olika stadierna. Det krävs en balansgång. Vår strävan efter att minska svinnet får aldrig leda till att barnen på förskolan inte vågar smaka ny mat för att de känner press att inte slänga mat de inte tycker om. Konsekvens- och belöningssystemet har därför inte använts i förskolan. I grundskolan fungerar det däremot riktigt bra. Eleverna peppar varandra och tycker det är roligt och spännande.
Kommunicera mycket men i olika kanaler och med olika budskap beroende på åldersgrupp. I förskolan har pedagogernas inställning och kunskap stor betydelse och vi har arbetat via dem.
På högstadiet har vi arbetat via exempelvis elevråd och undervisningen i hemkunskap istället. Det har även varit tävlingar mellan högstadieskolor. På låg- och mellanstadiet fungerar det bäst att arbeta direkt ute i matsalarna med konsekvens- och belöningssystemet.
Pedagogernas inställning har mycket stor betydelse för arbetet i förskolorna. Vi har arbetat mycket med samtal och dialog med förskolepersonalen kring maten. Vi har bland annat ordnat träffar för måltidsombuden på förskolorna där vi bjudit in olika talare och diskuterat frågor som till exempel hur man kan undvika att skambelägga när någon slänger mat och hur man kan förhålla sig till sina egna referensramar när det gäller mat.
"Vi har alla egna, starka referensramar när det gäller mat. Det är så lätt att trilla dit och inte se att man agerar utifrån sitt eget tyckande. Det spelar ingen roll hur öppna vi är. Men med dialog och ökad kunskap kommer man långt. Det gäller både i samtal med barnen och med personalen i förskolan och skolan."
Marita Johansson, kvalitetscontroller och måltidsutvecklare
Här finns verktyg som kommunen använde i sitt arbete.