Arbetsmetod i Lund: Ökad tillgänglighet till delade fordon, minskat antal tjänstebilar och fler tjänsteresor på cykel — hur går den ekvationen ihop? Fråga Lund som efter ett systematiskt och strategiskt arbete innefattande såväl innovativa tekniska lösningar som nudging nu närmar sig målet att alla kommunens fordon delas i flexibla fordonspooler och att allt fler tjänsteresor sker till fots eller på cykel.
Vi kom tidigt fram till att fordonspooler är den mest effektiva lösningen både ekonomiskt och ur klimatsynpunkt. Genom att arbeta med slutna pooler, där enheterna behåller sina egna fordon men delar dem mer sinsemellan, och öppna pooler som är tillgängliga för alla medarbetare kan vi både förespråka och uppmuntra medarbetare till färre, mer eftertänksamma och planerade resor. Och fordonen vi har används mer.
Det är viktigt att göra en tydlig kostnadsmodell när en pool startas. Räkna med att det tar ett tag innan poolen kommer igång. Någon avdelning måste alltid stå för risken om poolerna inte används fullt ut i början. På sikt kommer den ge bästa möjliga nytta för skattekronorna.
Digitala körjournaler har varit ett viktigt underlag i det strategiska arbetet. Vi kan följa upp användning, sträckor, drivmedel och har underlag för att motivera om ett nytt fordon ska köpas in eller inte. De är även ett hjälpmedel för att planera laddplatser för både elcyklar och elbilar. Pappersjournaler är omständliga både för användarna och som analysunderlag, dessutom fylls de inte alltid i korrekt.
Se över bokningssystemet. Det behöver vara smidigt för användarna och dessutom ge möjlighet att styra resandet när alla transportslag ingår. I Lund föreslås alltid gång eller cykel för resor upp till fyra kilometer och vi ser en stor och ökande efterfrågan på våra elcyklar.
”Vår målbild är att alla fordon ska vara i en pool. Vi har långt kvar men vi arbetar mot den målbilden. Det finns fortfarande fordon som behöver vara knutna till en medarbetare eller en mindre grupp medarbetare.
Våra öppna pooler är ett viktigt argument när det kommer önskemål från verksamheten om att köpa in nya bilar. Efter en behovsanalys kan vi så gott som alltid visa att behovet kan fyllas av fordonen i våra befintliga pooler.”
”Vår kundtjänst på mobilitetsservice ger full assistans till medarbetarna om de stöter på problem vid bokningen eller när någon får ändrade planer och behöver förlänga sin resa. De är en mycket viktig pusselbit i vårt arbete. När de nya poolerna lanserades var de ute på förvaltningarna och informerade för att hjälpa alla att komma igång.”
Åse Dannestam, enhetschef mobilitetsservice, Lunds kommun
Här finns verktyg som använts för att genomföra arbetsmetoden.
I Lund har Serviceförvaltningen det övergripande ansvar för de kommunanställdas tjänsteresor.
2016 startades ett mobilitetsprojekt för att skapa en hållbar och kostnadseffektiv fordonsflotta. Verksamheten har nu övergått till permanent verksamhet i Mobilitetsservice.
Idag finns fem fordonspooler med både bilar och cyklar varav fyra är öppna för samtliga medarbetare i kommunen. För resor upp till fyra kilometer är gång och cykel första alternativ i bokningssystemet.